Statut Towarzystwa
Statut Studenckiego Towarzystwa Naukowego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Rozdział I.
Postanowienia ogólne
§ 1
- Studenckie Towarzystwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, zwane dalej Towarzystwem, działa na podstawie Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, statutu Uczelni oraz niniejszego Statutu.
- Towarzystwo działa w ramach Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, zwanego dalej Uczelnią, i podlega rejestracji w rejestrze uczelnianych organizacji studenckich prowadzonego przez Rektora Uczelni.
- Siedzibą Towarzystwa jest Uniwersytet Medyczny w Lublinie (20-093), ul. Witolda Chodźki nr 9, pokój nr 4.
- Towarzystwo jest dobrowolną, Uczelnianą organizacją studencką o charakterze naukowym, zrzeszającą studentów Uczelni oraz stażystów, będących absolwentami Uczelni.
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków i nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Towarzystwo może współpracować z Uczelnianymi, krajowymi jak i międzynarodowymi organizacjami studenckimi o charakterze naukowo-badawczym.
Rozdział II.
Cele i sposoby ich realizacji
§ 2
Celem Towarzystwa jest:
- zapewnienie optymalnych warunków działania członkom Towarzystwa;
- pomoc w realizowaniu prac badawczych prowadzonych w jednostkach Uczelni;
- umożliwianie wymiany doświadczeń i prezentowania wyników własnych badań przez studentów i młodych absolwentów Uczelni;
- koordynacja pracy Studenckich Kół Naukowych, zwanych dalej SKN, gromadzenie
i przechowywanie danych na temat ich działalności; - promocja pracy naukowej wśród społeczności Uczelni.
§ 3
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- bieżące informowanie członków Towarzystwa o działalności SKN, organizowanych konferencjach naukowych zarówno krajowych jak i zagranicznych;
- propagowanie studenckich osiągnięć naukowych;
- ułatwianie przepływu informacji i wymiany doświadczeń w zakresie wiedzy medycznej;
- organizowanie wydarzeń w szczególności konferencji, warsztatów, wykładów, debat, szkoleń oraz rozpowszechnianie ich wyników;
- współpracę z innymi organizacjami studenckimi;
- udzielanie rekomendacji w konkursach na praktyki zagraniczne czy stypendia naukowe, granty na projekty badawcze i w innych akcjach dotyczące studentów i absolwentów;
- reprezentowanie Towarzystwa przed władzami Uczelni, organizacjami naukowymi, innym organizacjami studenckimi oraz w środkach masowego przekazu;
- wsparcie członków Towarzystwa w rozpoczęciu kariery zawodowej.
Rozdział III.
Prawa i obowiązki członków
§ 4
- Członkiem Towarzystwa może zostać każdy student Uczelni oraz stażysta, będący absolwentem Uczelni, działający w przynajmniej w jednym SKN, który złoży pisemną deklarację zgodnie z formularzem dostępnym na stronie internetowej Towarzystwa w siedzibie Towarzystwa.
- Członkowie Towarzystwa przyjmowani są przez Zarząd w drodze uchwały w terminie 1 miesiąca od daty doręczenia Towarzystwu deklaracji.
§ 5
Członkowie Towarzystwa mają prawo:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa;
- uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu;
- korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Towarzystwa;
- udziału w wydarzeniach organizowanych przez Towarzystwo w szczególności
w zebraniach, konferencjach, warsztatach, wykładach, debatach; - zgłaszania wniosków dotyczących działalności Towarzystwa.
§ 6
Członkowie Towarzystwa mają obowiązek:
- uczestnictwa w działalności Towarzystwa i realizacji jego celów;
- uczestnictwa w Walnych Zgromadzeniach;
- przestrzegania Regulaminu oraz uchwał Walnego Zgromadzenia;
- aktywnego udziału w pracach SKN zgodnie z jego regulaminem;
- dbania o dobre imię Towarzystwa.
§ 7
- Ustanie członkostwa w Towarzystwie następuje wskutek:
- pisemnej rezygnacji z członkostwa;
- śmierci członka, będącego osobą fizyczna;
- ukończenia studiów lub utraty statusu studenta;
- wykluczenia;
- ukończenia stażu podyplomowego lub utraty takiego statusu.
- Wykluczenie członka następuje w przypadku działalności sprzecznej ze Statutem lub innymi uchwałami władz Towarzystwa, narażania dobrego imienia Towarzystwa lub uporczywego niewywiązywania się z przyjętych wobec Towarzystwa zobowiązań tj. każdego naruszenia zobowiązań pomimo dwukrotnego wezwania do wykonania zobowiązania przez Zarząd Towarzystwa i bezskutecznego upływu wyznaczonego w tym celu terminu.
- Zarząd uchwałą stwierdza ustanie członkostwa w Towarzystwie. Od uchwały Zarządu w sprawie stwierdzenia ustania członkostwa przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty doręczenia pisemnego powiadomienia o treści uchwały. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
Rozdział IV.
Organy Towarzystwa
§ 8
Organami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie;
- Komisja Rewizyjna;
- Zarząd.
§ 9
- Wyboru członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zgromadzenie spośród członków Towarzystwa w głosowaniu tajnym. Walne Zgromadzenie może także zarządzić głosowanie jawne.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej są wybierani na dwuletnią wspólną kadencję do czasu wyboru nowego Zarządu i Komisji Rewizyjnej. Mandat członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej wygasa po pierwszym Walnym Zgromadzeni w nowej kadencji.
- Mandat członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa przed upływem kadencji z powodu:
- ustania członkostwa w Towarzystwie;
- złożenia pisemnej rezygnacji;
- odwołania przez Walne Zgromadzenie uchwałą podjętą większością 2/3 głosów
w obecności co najmniej połowy członków.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji, Walne Zgromadzenie dokonuje uzupełnienia składu na okres do upływu kadencji.
§ 10
- Uchwały wszystkich organów Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków, o ile Statut nie stanowi inaczej.
- Uchwałę w sprawie uchwalenia i zmiany Statutu podejmuje Walne Zgromadzenie bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków.
§ 11
- Kadencja wszystkich wybieranych organów Towarzystwa trwa 2 lata.
- Nie ma ograniczeń czasowych co do ilości kadencji pełnionej funkcji w organach Towarzystwa w ramach działalności Towarzystwa.
Walne Zgromadzenie
§ 12
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie.
- Walne Zgromadzenie składa się ze wszystkich członków Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd, przynajmniej raz w roku akademickim, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia. Jeśli na zgromadzeniu nie ma wymaganego kworum zwołuje się zgromadzenie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zgromadzenia.
- Walne Zgromadzenie może uchwalić regulamin, określający szczegółowo tryb prowadzenia obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy;
- na żądanie Komisji Rewizyjnej;
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powinno zostać zwołane w terminie 1 miesiąca od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- Walne Zgromadzenie otwiera i prowadzi Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub osoba przez niego wskazana.
- Walne Zgromadzenie może podejmować decyzje w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
W posiedzeniach Walnego Zgromadzenia można również uczestniczyć przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§ 13
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa;
- uchwalanie Statutu i jego zmian;
- wybór i odwoływanie Przewodniczącego i członków Zarządu;
- wybór i odwołanie członków Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań organów Towarzystwa;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
- uchwalanie regulaminu działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa;
- podejmowanie uchwał o nadaniu lub odebraniu tytułu Członka Honorowego Towarzystwa, Dyplomu uznania lub Złotej Odznaki Towarzystwa na wniosek Zarządu lub na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby Członków;
- W głosowaniu nad udzieleniem Zarządowi absolutorium nie mogą brać udziału członkowie Zarządu.
Komisja Rewizyjna
§ 14
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania nadzoru nad działalnością Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób. Komisja Rewizyjna wybiera na pierwszym jej posiedzeniu Przewodniczącego spośród jej członków.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej w razie potrzeby podjęcia stosownych decyzji, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- Szczegółowe zasady działania Komisji Rewizyjnej mogą zostać określone w regulaminie Komisji Rewizyjnej.
- Komisja Rewizyjna może podejmować decyzje w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej można również uczestniczyć przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§ 15
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- nadzór nad całokształtem działalności Towarzystwa;
- ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu;
- składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu wraz z oceną działalności Towarzystwa i Zarządu;
- wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o udzielanie absolutorium Zarządowi;
- wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności;
- wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
Zarząd
§ 16
- Zarząd jest władzą wykonawczą Towarzystwa.
- Zarząd kieruje działalnością Towarzystwa i reprezentuje ją na zewnątrz.
- W skład Zarządu wchodzi:
1. Przewodniczący;
2. Wiceprzewodniczący ds. Nauki;
3. Wiceprzewodniczący ds. Organizacji;
4. Sekretarz;
5. Skarbnik;
6. pozostali Członkowie Zarządu w liczbie [18].
4. Przewodniczący Zarządu kieruje pracami Zarządu. W razie jego nieobecności zastępuje go Wiceprzewodniczący
ds. Nauki lub inny upoważniony przez niego członek Zarządu.
5. Zarząd może podejmować decyzje w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego
porozumiewania się na odległość. W posiedzeniach Zarządu można również uczestniczyć przy
wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
6. Do składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa wymagane jest samodzielnie działanie Przewodniczącego
albo współdziałanie Wiceprzewodniczącego ds. Nauki i Wiceprzewodniczącego ds. Towarzystwa.
§ 17
- Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa;
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa;
- realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia;
- podejmowanie uchwał o przyjęciu w poczet członków lub stwierdzenia ustania członkostwa;
- prowadzenie ewidencji członków Towarzystwa;
- składanie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zgromadzeniu;
- zwoływanie i organizowanie Walnego Zgromadzenia;
- przedkładanie Rektorowi Uczelni Statutu i jego zmian do zatwierdzenia;
- uchwalenie regulaminu działalności SKN;
- podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Towarzystwa.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący Zarządu.
- Zarząd zbiera się w oznaczonych przez siebie terminach w razie potrzeby podjęcia stosownych decyzji, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Szczegółowe zasady działania Zarządu mogą zostać określone w regulaminie Zarządu.
Rozdział V.
Majątek i gospodarka finansowa
§ 18
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
- środki przyznawane przez władze Uczelni;
- pieniądze przekazywane Towarzystwu przez inne podmioty;
- darowizny;
- dotacje fundacji i innych organizacji;
- składki członkowskie.
- Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie bankowym Uczelni, przypisanym Towarzystwu.
- Decyzje w sprawie zarządzania środkami finansowymi Towarzystwa podejmuje Zarząd.
- W przypadku rozwiązania Towarzystwa cały jej majątek przechodzi na własność Uczelni.
Rozdział VI.
Nazwa i logo Towarzystwa
§ 19
Posługiwanie się nazwą oraz logo Towarzystwa, poza działalnością statutową Towarzystwa, jest możliwe
wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody Przewodniczącego Zarządu pod rygorem nieważności.
Rozdział VII.
Rozwiązanie Towarzystwa
§ 20
Rozwiązanie Towarzystwa następuje w drodze:
- uchwały Walnego Zgromadzenia Członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Towarzystwa wskutek zaniku działalności, jeżeli w ciągu dwóch lat nie odbyło się Walne Zgromadzenie;
- uchwały Senatu Uczelni, jeżeli działalność Towarzystwa rażąco lub uporczywie narusza Ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Statut Uczelni lub Statut.
Rozdział VIII
Wyróżnienia i odznaczenia
§ 21
Towarzystwo może wyróżniać i odznaczać Członków, którzy wnieśli wybitny wkład w działalność i rozwój
Towarzystwa w następujących formach:
1) Dyplom uznania;
2) Złota Odznaka Towarzystwa;
3) Tytuł Członka Honorowego.
Rozdział IX.
Patronat Naukowy
§ 22
- Patronat naukowy nad działalnością Towarzystwa sprawują:
- Rektor Uczelni;
- Opiekun Towarzystwa.
- Zasady wyboru i odwołania Opiekuna Towarzystwa określa Rektor Uczelni.
- Do kompetencji Opiekuna Towarzystwa należy bezpośredni nadzór nad merytoryczno-finansową działalnością Towarzystwa w szczególności:
- wspieranie i koordynacja działalność Towarzystwa;
- kontrola zgodności działań Towarzystwa z celami i zadaniami określonymi
w Statucie.
Rozdział X.
Studenckie Koła Naukowe
§ 23
- Towarzystwo zajmuje się koordynacją pracy, gromadzeniem i przechowywaniem danych na temat działalności SKN.
- W ramach poszczególnych jednostek organizacyjnych Uczelni może działać tylko jedno SKN.
- Kierownik poszczególnej jednostki organizacyjnej Uczelni osobiście obejmuje funkcję Opiekuna danego SKN albo wyznacza go spośród podległych mu pracowników.
- Ilość członków należących do SKN jest nieograniczona.
- Dany student może być członkiem dowolnej ilości SKN.
- Członkiem SKN może być każdy student zainteresowany pracami SKN, który zgłosi się do Przewodniczącego danego SKN. Kryteria przyjęcia są zawarte w regulaminie SKN.
- SKN wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, który po złożeniu deklaracji może zostać członkiem Towarzystwa. Przewodniczący reprezentuje SKN wobec Uczelni.
- Członkowie SKN wraz z Opiekunem SKN ustalają plan pracy na dany rok akademicki,
ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia prac badawczych. - W ramach działalności SKN może być prowadzonych jednocześnie kilka projektów badawczych, które koordynowane będą przez Opiekuna SKN lub inne osoby wyznaczone przez Opiekuna SKN spośród jego współpracowników z poszczególnej jednostki organizacyjnej Uczelni.
Rozdział XI.
Postanowienia końcowe
§ 24
- We wszystkich kwestiach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie oraz powszechnie obowiązujące przepisy prawa lub przepisy obowiązujące na terenie Uczelni.
- Uchwały organów Towarzystwa mogą być uchylone przez Rektora Uczelni w przypadku, gdy są sprzeczne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, Statutem Uczelni lub gdy naruszają powagę lub interes Uczelni.
- Statut wchodzi w życie po zatwierdzeniu go przez Rektora Uczelni oraz po przyjęciu go przez Walne Zgromadzenie.
Kalendarz
Listopad 2024
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | ||||
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |